Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.be. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.be. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

De gruwelijke waarheid over kantoor hygiëne

Krijg controle over jouw werkplek met deze 4 tips

Delen via:

Jawel, de grote voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Maar gelukkig heb je voor jouw organisatie een schoonmaker in de arm genomen, toch? Eén die het kantoor wekelijks van een frisse wind voorziet. Super. Maar herinner je je de harde contractonderhandelingen nog? En je focus op betalen voor alleen de meest essentiële dingen?

De favoriete huisvesting van bacteriën

Een computermuis bevat gemiddeld drie keer meer ziektekiemen dan een toiletknop. Drie keer meer! Maar dat is nog niets vergeleken bij de andere plekken waar bacteriën zich graag huisvesten. Wist je dat:

  • De gemiddelde werkplek zo’n 400 keer viezer is dan een gemiddelde toiletbril? Gechoqueerd? In feite leven er zo’n 10 miljoen bacteriën op jouw bureau.
  • Ongeveer 80% van de infecties worden overgebracht door aanrakingen? Dit betekent waarschijnlijk dat je, iedere keer dat je iets op kantoor aanraakt, ziektekiemen verspreidt.
  • Het gemiddelde toetsenbord zo’n 7500 bacteriën bevat en zo’n 11% van de medewerkers dit nooit schoonmaakt? Slechts bijna de helft van hen maakt het toetsenbord minder dan één keer per maand schoon. Het is een feit dat virussen (zoals koorts) kunnen overleven op dit soort plekken, soms zelfs langer dan 24 uur!
  • Je telefoon, toetsenbord en computermuis behoren tot de favoriete huisvesting van bacteriën? En alle andere items die je dagelijks het meeste aanraakt….

Oeps! In hoeverre is dit meegenomen in het schoonmaakcontract?

Alles voor uw voorjaarsschoonmaak

We helpen u meer voor elkaar te krijgen.


Bestel schoonmaakproducten

Start vandaag en ontketen een heuse schoonmaakrevolutie!

En dan nu het goede nieuws: Je kunt er iets aan doen! En wat is nu een mooiere aanleiding om ermee te starten dan de grote voorjaarsschoonmaak?

1. Communiceer de feiten

Niet al je collega’s kennen de weerzinwekkende feiten over hun eigen bureau. Tijd om daar verandering in te brengen! Start een campagne, communiceer de feiten en zorg dat het niemand aan kennis ontbreekt over het kantoor als broedplaats voor hoesten, snotteren en infecties. Het schrijven van een eenmalige blog om dit te adresseren is helaas niet genoeg om kruisbestuiving aan te pakken. Kantoor hygiëne vraagt continu om aandacht, niet alleen ten tijde van de grote voorjaarsschoonmaak. Vraag geregeld aandacht voor kantoor hygiëne in de nieuwsbrief, zorg voor informatieve posters en kom met vernieuwende feiten.  Keer op keer.

2. Voorzie in oplossingen

Mensen met een rommelig bureau zijn briljant: Je bent creatief, staat open voor ideeën en krijgt veel voor elkaar bij je collega’s. Briljant of niet, een rommelig bureau is ook een gevarenzone van (her)besmetting voor jou en je collega’s. De clean desk vormt dan ook de eerste stap naar een gezonde werkplek, opgeruimd staat netjes, toch? Stimuleer collega’s hieraan bij te dragen door te zorgen voor:

  • (vergrendelbare) opbergruimtes;
  • vuilnisbak en tissues bij de bureaus;
  • een kalender met wekelijkse schoonmaak dag;
  • voldoende schoonmaakmiddelen.

En last but not least: wees griep of verkoudheid te slim af door flexibel om te gaan met thuiswerken. Voorkom een domino-effect!

3. Vergroot de betrokkenheid van collega’s

Wist je dat één op de tien medewerkers er van overtuigd is dat hun gezondheid door slechte kantoor hygiëne op de proef wordt gesteld? Reden te meer om vandaag nog een heuse schoonmaakrevolutie te ontketenen! Roep collega’s op een steentje bij te dragen aan kantoor hygiëne door bijvoorbeeld een clean desk challenge te starten, of gezonde gewoonten te promoten, zoals een schoon bureau, wekelijkse reiniging, niet eten op je werkplek en regelmatig handen wassen. Klinkt simpel, toch?

4. Evalueer het schoonmaakcontract

Weet jij nog exact te vertellen wat er in het schoonmaakcontract is afgesproken? De plekken waar de meeste bacteriën voorkomen, komen gek genoeg vaak niet voor in het schoonmaakcontract. Tijd voor een opfriscursus! Pak je contract erbij en evalueer in hoeverre het nog voldoet aan je wensen en of het voldoende wordt nageleefd. In welke mate worden onderstaande gebieden meegenomen?

Bij bedrijven die het welzijn van medewerkers voorop zetten is het ziekteverzuim lager, de productiviteit hoger en het personeelsverloop kleiner. Want laten we eerlijk zijn, iedereen wil toch een schone en gezonde werkplek?

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-vertegenwoordiger bellen op het volgende nummer:

02/661 96 11

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit